Mød os på Facebook

SKJOLDBORGSAMLINGEN

Læsø Kunstforening varetager 'Skjoldborgsamlingen', der blev skænket til Læsø¸ kommune efter multikunstneren Erik Skjoldborgs (1940 - 1997) død.
Her ses skulpturen "Hestefanten" udenfor Luddes Hus.

Multikunstneren Erik Skjoldborg

Erik Skjoldborg blev født i 1940. Han karaketeriserede sig selv som autodidakt - en etikette der må dække over hans virke både som billedkunstner i alle tænkelige discipliner og som forfatter, underviser på kunstskoler, jazzmusiker med eget orkester, kulinarisk eksperimentator og udgiver af kogebøger på eget forlag.

Han startede som aktiv maler og grafiker midt i 1960'erne.Skjoldborg har arbejdet meget med farverige litografier. Et andet materiale han arbejdede med var træ, især drivtømmer fundet ved Vesterhavet og Østersøen. Senere brugte han alle mulige træsorter.

Værker af Erik Skjoldborg i Frederikshavn

Keramisk mosaik, 1989. Frederikshavn Kommunale Svømmehal. Fremstillet af fliserester fra hallens indvendige udsmykning. Rødspætten: Rødspætten er 4,5 x 3,75 udført i stål i anledning af Rødspætte-ugen 1987 i samarbejde med Danyards uddannelsesafdeling; placeret ved den vestlige indfartsvej (Hjørringvej) til Frederikshavn. Springvand med pingviner. Ældrecentret i Sydbyen (Bangsbostrand); springvandet er placeret i gården. Glasmosaik. Ældrecentret i Sydbyen; hænger fra loftet i opholdsstuen i ældrecentret.

Værker af Erik Skjoldborg på Læsø / 'Skjoldborgsamlingen'

'Skjoldborgsamlingen' består af litografier, olier på lærred og træ, skulpturer samt diverse skitser og er en studiesamling som viser så mange forskellige teknikker, at den fx kan anvendes ved kurser. . Fra denne samling udlånes jævnligt værker - og Læsø Kunstforening sammensætter med mellemrum Skjoldborg-udstillinger.